Vogelgriep vastgesteld bij een hobby pluimveelocatie in Mijdrecht, gedeeltelijk jachtverbod van kracht

In Mijdrecht (gemeente De Ronde Venen Voorst, provincie Utrecht) is bij een hobbylocatie met diverse vogels vogelgriep (H5) vastgesteld. Het gaat waarschijnlijk om een hoogpathogene variant van de vogelgriep. Om verspreiding van het virus te voorkomen, zijn de vogels op de locatie geruimd. En omdat het om ongeveer 300 vogels gaat, zijn voor het gebied rond de locatie vervoersbeperkingen ingesteld. De ruimingen worden uitgevoerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

Vogelgriep in Nederland

Via deze informatiepagina op de website van Wageningen University & Research (WUR) blijft u op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen rondom vogelgriep. Wageningen Bioveterinary Research (WBVR) verzorgt de diagnostiek in Nederland.

Vogeltrekstation: meld dode watervogels i.v.m. vogelgriep

Het hoog-pathogene vogelgriep virus H5N8 is aangetroffen in knobbelzwanen en smienten. Ook wordt er lokaal massale sterfte gemeld van watervogels die mogelijk verband houdt met de uitbraak. Het is heel belangrijk signalen van ongewone sterfte bij watervogels door te geven.
Page 2 of 6 First 1[2]345 Last