NIEUWSBERICHTEN

"Hier droomde ik als kind van"

Chris van der Vliet (59) beheert de meer dan vierhonderd jaar oude eendenkooi ’t Zand. Hij vangt de eenden nog altijd op dezelfde manier. Maar er is één verschil: Chris doodt de vogels niet, maar ringt ze voor onderzoek.

Een leigrijze lucht. Regen druipt langs de kale, hoge stammen. Vastberaden stapt kooiker Chris van der Vliet over de zompige modderpaden en doorweekte, roestkleurige bladeren. Het mistroostige winterweer deert hem niet, net zomin als zijn eenden zich daar iets van aantrekken. Zij houden zich schuil achter de rieten schermen en houtsingels van eendenkooi ’t Zand. Het bosje onderbreekt al sinds 1614 het strak belijnde bollenlandschap, net onder Den Helder. ‘s Nachts zoeken zilverreigers er in de hoge esdoorns of berken een rustig onderkomen om te slapen. Rust gegarandeerd, want de omgeving rondom de beschutte kooi is een stiltegebied. In een straal 752 meter is het volgens het zogenoemde afpalingsrecht verboden om lawaai te maken. Daar ziet Chris nauwlettend op toe.

Lees hier het volledige artikel van MAX magazine

Bron: MAX magazine/Omroep MAX