Veldwerkplaats Eendenkooien en Kooibedrijf: hoe houden we ze in de lucht.

Tijdens de veldwerkplaats vertellen deskundigen over inzichten uit recent onderzoek, beheerders delen hun eigen ervaringen in het veld en met elkaar wordt er gediscussieerd over de toepasbaarheid van deze kennis en kunde in de praktijk. ’s Middags gaan we met elkaar het veld in om de theorie ook in de praktijk te kunnen zien. Ontmoet beheerders, onderzoekers en beleidsmakers en ga aan het eind van de dag met nieuwe kennis, inspiratie en contacten naar huis!

Eendenkooi Maaspoort bestaat dit jaar 350 jaar

In het burgemeester Van Zwietenpark te s'-Hertogenbosch, ligt midden in de wijk Maaspoort een eeuwenoude eendenkooi verscholen. De eendenkooi is aangelegd in 1672. Dit jaar bestaat de eendenkooi 350 jaar! Dit willen we graag vieren en nodigen we iedereen uit voor een open dag waarop je met eigen ogen kan zien hoe mooi deze eendenkooi is.

Eendenkooi & Poldermolen Waardenburg publiek toegankelijk tijdens Open Monumentendag 10 september

Op de Open Monumentendag zet Nederland massaal de deuren open, in 2017 met speciale aandacht voor het thema Boeren, Burgers en Buitenlui. Het is dé kans om een plek te bezoeken, die anders niet voor publiek toegankelijk is, of om mee te doen aan een bijzondere activiteit of rondleiding. Zowel de eendenkooi Waardenburg als de poldermolen Waardenburg zijn geopend op zondag 10 september. Deze twee unieke monumenten kunt u op deze dag bewonderen!

Data WREN certificeringsbijeenkomsten bekend

Voor de kooikers met een ringmachtiging zijn in afstemming met het vogeltrekstation vanuit de WREN 2 certificeringsbijeenkomsten gepland op zaterdagmiddag 30 oktober (Kloosterkooi Weerribben) en op zaterdagmiddag 15 januari (Bakkerswaal). Het aantal deelnemers is gemaximeerd op 9 per bijeenkomst.

Algemene Ledenvergadering Kooikersvereniging - 1 oktober a.s. te Tricht

De Algemene ledenvergadering van de Kooikersvereniging zal dit jaar op vrijdag 1 oktober om 10:00 uur plaatsvinden op locatie: De Leidsche Hoeven, Oude Hoevenseweg 8a te Tricht. De vergadering is alleen toegankelijk voor leden van de Kooikersvereniging. Vanwege beperkingen Covid 19 dienen leden zich voor 22 september a.s. aan te melden voor deelname via het secretariaat: kooikersvereniging@gmail.comDe vooraankondiging kunt u hier bekijken.

In Memoriam Frans van Halder, kooiker op eendenkooi De Sompen

Afgelopen donderdag 27 mei is na een kort ziekbed Frans van Halder overleden. Frans was kooiker op eendenkooi De Sompen in Haarsteeg. Na in 2015 als journalist bij het Brabants Dagblad met pensioen gegaan te zijn, kwam Frans via een excursie op eendenkooi De Sompen met de kooikerswereld in contact. Dat de vonk oversloeg was niet verwonderlijk, gelet op zijn grootte belangstelling voor natuur in brede zin. In zijn lange journalistieke loopbaan zijn van zijn hand veel artikelen met natuur als onde...
Page 1 of 6 FirstPrevious [1]2345 Last