NIEUWSBERICHTEN

Oud-bestuurslid Jan van der Zijl overleden

Jan van der Zijl, onze oud-voorzitter van de afdeling Friesland-Groningen van de Kooikersvereniging, is op 5 mei op 95-jarige leeftijd overleden. Jan is bestuurslid van onze Vereniging geweest.
Hij heeft het kooikersvak altijd met plezier uitgeoefend en heeft zeer lange tijd op de bres gestaan voor de belangen van het kooibedrijf. Hij trok op latere leeftijd ook geregeld de provincie in om over zijn kooi en zijn bedrijf lezingen te geven. In zijn mooie kooi zong de wielewaal het hoogste lied. Jan zag overigens met lede ogen aan dat de predatie in en om zijn eeuwenoude kooi toenam.
Jan van der Zijl was net als zijn vader Sytze en zoon Jacob kooiboer te Haskerhorne. Al 92 jaar, vanaf 1928 is de eendenkooi in beheer bij de familie van der Zijl. Het kooibedrijf en het melkveehouderijbedrijf is altijd in combinatie en in familieverband uitgevoerd. Het was niet voor niets “De koaiplaets”.  Zijn zoon Jacob is de huidige voorzitter van de afdeling Friesland-Groningen.

Wij wensen de familie sterkte met het verlies van hun dierbare.

Het volledige bericht kunt u hier bekijken