De eerste geringde eend

De historie van het ringwerk aan eenden gaat terug tot 1911. In dat jaar werd de eerste wilde eend geringd op 4 juli 1911 te Wassenaar. De historie van het ringwerk aan eenden gaat terug tot 1911. In dat jaar werd de eerste wilde eend geringd op 4 juli 1911 te Wassenaar.

Volgens G.A.Brouwer was A. Man in ’t Veld van de (tijdens de Watersnoodramp verdwenen) Eendenkooi Ellemeet de eerste kooiker die 1911 van juli tot oktober 160 wilde eenden ringde. Ook had hij in de koude februarimaand van 1912 een 30 magere ‘oosterse eenden’ gevangen, die hij enkele weken goed verzorgde en in april 1912 weer losliet. Citaat: “De resultaten wezen uit, dat de inlandse wilde eenden vrij hokvast waren: 24 werden er het volgend jaar in eigen kooi weer teruggevangen en ruim 20 zijn er in de jaren 1911-1917 (6 jachtperioden) in het Deltagebeid inclusief Hollands Diep geschoten, waarvan 70% in de directe omgeving van Ellemeet.

Verder vingen de kooien te Renesse en in de Dordsche Biesbosch er elk 2, terwijl in de kooi te Vrouwenpolder circa 6,5 jaar later de ring van een in juli 1911 te Ellemeet gemerkte eend werd teruggevonden. Drie exemplaren werden in het jachtseizoen 1911/12 even over de Franse grens bij Duinkerken, Gravelines en Aubrigny-au-Bac geschoten; een vierde exemplaar overkwam hetzelfde lot een jaar later bij Darmstadt in Hessen. Van de 9 terugmeldingen van ‘oosterse eenden’ werden er 6 uit het buitenland gemeld, in casu 1 uit Sleeswijk-Holstein, 1 uit Denmarken, 1 uit Zuid-Zweden, 2 uit Noord-Zweden en 1 uit Noord-Finland.”