NATUURMONUMENTEN ORGANISEERT VIER WANDELINGEN DOOR HERSTELDE EENDENKOOI TEXEL

Op alle andere zaterdagen in het hoogseizoen kun je op eigen gelegenheid door de kooi wandelen. Het kooikerhuisje is tegenwoordig een mini-kooimuseum.
Natuurmonumenten kocht de kooi tijdens de Tweede Wereldoorlog van de heer Koning uit Oosterend. Deze eigenaar en kooiker gebruikte de kooi niet alleen voor het vangen van eenden, maar ook voor de teelt van sneeuwklokjes en narcissen. De kweekveldjes waren in de loop der jaren helemaal overwoekerd. Ook het makhok was ‘verdwenen’ in de bosschages. De kooi is nu weer in oorspronkelijke staat te bewonderen. In de kooi wordt nog steeds gevangen, mede dankzij de vrijwilligers die hebben meegedacht en gewerkt aan het in ere herstellen van de vangpijpen. De gevangen eenden worden geringd en onderzocht en daarna weer vrijgelaten.
Kijk voor meer informatie over de wandelingen op Natuurmonumenten.

Kooikerhuisje Texel ...

Contactgegevens:

Voor meer informatie over de Kongsi van de Eendenkooi kunt u contact opnemen met
Landschapsbeheer Friesland

Commissieweg 15